onsdag 16 oktober 2013

Fortsatta funderingar...

Idag är det redovisning av vår artikel om vad, hur och varför pedagogiska dokumentation (se föregående inlägg) samt litteraturseminarie. Jag har tänkt mer och mer på boken Seendets språk. Överallt ser jag nu på vår avdelning kopplingar till hur bilder, symboler och text används. Vi använder oss av ett dagligt schema där varje rutin visas på en bild. 

Bilder i hallen visar vilket väder det är ute samt vilka kläder som barnen ska sätta på sig. 

Vi har bokstäver uppsatta på väggen, rimord med avstavningar så man ser vad det är som rimmar i ordet t ex b-il --- p-il + bilder. 

Jag ser vår informationsvägg till föräldrarna med viktig information om t ex stängningsdagar, matsedel osv. Sändare-meddelande-mottagare snurrar i huvudet. Är vi pedagoger alltid sändare? Vilka är mottagare, barn, föräldrar? På vilka väggar ser jag att det är barnen som är sändare TILL barnen...barn-meddelande-barn. Det är intressant att gå runt och göra "inventering" och den där aha-upplevelsen över vad som vi visar och koppla till just Seendets språk och likheter till reklam hur vi vill enkelt och kortfattat på ett intressant sätt vill fånga våra mottagare. En "NYTT"-skylt på informationsväggen till föräldrarna ska locka till att läsa och uppmärksamma. 

Artikeln är färdigskriven och publicerad men min reflektion över vad, hur och varför fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar