tisdag 10 december 2013

Portfolio som metod

Portfolio beskrivs som en form av pedagogisk dokumentation där vi samlar barnens arbeten, tankar och för att följa barnens läroprocesser och utveckling (Ellmin & Ellmin, 2003). Det är barnet som är huvudpersonen i sitt lärande och därför viktigt att denne är delaktig i urvalet och reflektionen kring lärandet som dokumenteras i portfolion (Ellmin & Ellmin, 2003). Genom barnens delaktighet och inflytande över innehållet ger vi barnen möjlighet att ta makten över sitt eget lärande (Lenz Taguchi, 1997). Att arbeta med portfolio i förskolan skiljer sig från skolans portfolio på så vis att förskolan har strävansmål (Lpfö 98/10) till skillnad från skolan som har uppnåendemål (Lpo94)..
Innehållet i portfolion kan skilja från verksamhet till verksamhet då det finns många olika sätt att göra portfolion på som Ellmin & Ellmin (2003) beskriver i sin bok. 
Innehållet i portfolion ska vara tydlig och trovärdig och är till för tre intressenter: pedagogerna, barnen och föräldrarna (Ellmin & Ellmin, 2003). Dokumentationen som ligger till underlag för portfolion understryker hur viktig lärprocessen är och inte resultatet (Wehner-Godée, 2010). Enligt Sheridan & Pramling Samuelsson (2009) är det ingen period i livet som människor lär sig så mycket som de fem första levnadsåren. Förskolan är således en viktig del i barnens liv och sätter grunden i ett livslångt lärande (Lpfö 98/10). Ellmin & Ellmin (2003) menar att med ett positivt förhållningssätt i arbetet med portfolion lyfts möjligheter och vad som kan förbättras fram och barnen lär att lära i ett livslångt perspektiv. Portfolion kan hjälpa oss att öka medvetandet om vad vi ska lära, hur vi ska lära och hur lär vi bäst (Ellmin & Ellmin, 2003).
Från de traditionella pärmarna går vi mer och mer över till digitaliserade portfolios vilket ger en fördel med fler dimensioner såsom film, spela upp ljudupptagningar etc. (Ellmin & Ellmin, 2003).

Läroplanen ska ligga som grund för barnens lärande och det är utifrån de tydligare målen i den reviderade läroplanen (Lpfö 98/10) som vi på min förskola och enhet har satt rubrikerna i vår portfolio: Matematik, naturvetenskap & teknik och språk & kommunikation samt social förmåga. Vi använder oss digitala portfolios och använder iPad som verktyg. Själva portfolion gör vi i Keynote där vi enkelt kan lägga in text, bild, ljud samt film. Portfolion används som underlag till utvecklingssamtalet. De större barnen är mer delaktiga om innehållet i portfolion än vad de små barnen har möjlighet till, där får vi vuxna göra urvalet. Genom att sitta med barnet och dokumentation såsom bilder och film är de med och reflekterar över sitt lärande, vad händer på bilden/filmen, vad gör du, hur gör du? osv.



Ett exempel på en sida ur ett barns portfolio. Händelsen är riktig men jag har bytt namn på barnet samt ersatt, som synes, bilden. Efter denna beskrivning följer en film om när barnet ska knyta fast hjulet men behöver en vuxens hjälp. Sedan provar hen bilen och upptäcker att hjulet inte snurrar. Barnet reflekterar över varför och jag skriver ner barnets reflektion som följer filmen i portfolion. 

Att arbeta med portfolio i förskola tycker jag är ett fantastiskt verktyg för att synliggöra den pedagogiska dokumentationen över det enskilda barnet. Genom bilder, ljud och film kan vi återbesöka händelser med barnen och på så vis reflektera och minnas vad vi gjort. Samt ett ovärderligt underlag till utvecklingssamtalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar